Monday, May 18, 2009

APLIKASI FREEWARE TERBAIK

Antivir Avira
Software anti-virus percuma! Ringan dan boleh dipercayai. Lebih meyakinkan, baru-baru ini saya download satu versi map MFM di Malfreemaps.com (Contributer MFM tidak bertujuan untuk menyebarkan virus berkenaan), ramai downloader yang menggunakan Avira termasuk saya menerima detection virus jenis TR/Crypt.ZPACK.Gen tetapi tiada detection dari pengguna-pengguna antivirus lain seperti AVG, Kaspersky, Norton dan lain-lain.

SpyBot S&D
Anti-trojan software yang sangat berguna untuk membuang segala jenis trojan di PC. Trojan selalunya melembabkan PC anda dan sesetengah trojan tidak mempunyai sebarang symptom-symptom jelas dan membuka pintu security PC anda untuk membolehkan PC anda diceroboh masuk dengan mudah tanpa disedari.

Lavasoft Ad-Aware
Sama seperti Spybot iaitu berfungsi sebagai anti-trojan tetapi dengan kombinasi kedua-dua software ini, kebarangkalian untuk mengesan trojan adalah lebih tinggi dan berkesan. Cara pemakaian sangat mudah yang penting updatelah selalu, jika rajin buatlah scanning sekali seminggu, kalau malas seperti saya sebulan sekali pun boleh. Anda akan rasakan bezanya pc anda tanpa trojan, lebih laju lebih mengancam.

XnView Image Viewer
Sebuah software percuma untuk view, quick edit dan browse foto dan imej di dalam PC anda. Ringan dan mudah digunakan. Boleh digunakan untuk Batch Processing (Pemprosesan / pengubahsuaian gambar secara lambak) seperti resize, rename, sharpen, blur dan lain. Video-video dari kamera juga boleh dimainkan tanpa menggunakan applikasi lain.

Gadwin Print Screen
Dengan Gadwin Print Screen anda tidak perlu membuka image editor untuk paste dan savekan screenshot anda. Dengan sedikit konfigurasi, output boleh dibuat secara terus ke dalam folder dengan format-format jpg, gif, bmp dan sebagainya. Automatik shadow border boleh didapati di dalam setting freeware ini.

GIMP (GNU Image Manipulation Program)
Alternatif kepada Adobe Photoshop, sebuah applikasi memanupulasi imej percuma dan ringan. Fungsi layer seperti Photoshop juga membuatkan penggunaan GIMP disukai ramai. Namun penggunaan butang shortcut dan interfacenya agak berbeza dari Photoshop memerlukan sedikit masa untuk memahaminya.

Mozilla Firefox
Seperti artikel saya sebelum ini, Firefox adalah sebuah browser yang sangat reliable dan seronok digunakan. Security amat bagus, trojan tidak mudah masuk ke dalam PC anda sesuka hati berbanding Internet Explorer. Sekiranya anda memakai anti-trojan, anda pasti dapat bezakan bagaimana sedikitnya trojan terlepas ke dalam PC anda dengan menggunakan Mozilla Firefox berbanding IE. Tidak bercadang untuk review panjang di sini kerana kehebatannya memang sudah diketahui ramai.

WordWeb Dictionary
Dictionary berbahasa Inggeris di dalam PC anda. Disiapkan dengan voice pronounciation, synonim, acronym dan lain-lain. Applikasi ini juga didatangkan dengan setting pelbagai jenis English seperti British, American, International, Asia dan lain-lain.

Revo Uninstaller
Sebuah aplikasi uninstaller dengan ciri-ciri interface yang mudah dan memberikan aktiviti uninstall anda lebih bersih. Dengan Revo Uninstaller, anda boleh mengawal bagaimana proses uninstall ingin dibuat seperti membersihkan registry dan folder program yang ingin di-uninstall-kan.

PrimoPDF
Ingin menghasilkan PDF file? Dengan PrimoPDF anda boleh menghasilkan PDF file dari mana-mana program yang terdapat print feature seperti Microsoft Word, browser dan lain-lain. Dengan menekan print dari mana-mana program yang anda gunakan, PrimoPDF akan menghasilkan PDF file untuk anda dengan cepat dan senang.

No comments: